Dolfijnen.... - Reisverslag uit Paje, Tanzania van Wilmar & Annemieke Ceton - WaarBenJij.nu Dolfijnen.... - Reisverslag uit Paje, Tanzania van Wilmar & Annemieke Ceton - WaarBenJij.nu

Dolfijnen....

Door: Wilmar

Blijf op de hoogte en volg Wilmar & Annemieke

11 Augustus 2014 | Tanzania, Paje

Vanochtend ging de wekker al om 5:45 af want we willen dolfijnen zien en als het mogelijk is er mee zwemmen. Met enige regenzin werden de kleine dames wakker. Wij hadden ondertussen een ontbijt gemaakt. De taxi chauffeur stond al vroeg te wachten, maar stipt om 6:30 vertrokken we. De zon kwam net op wat al meteen voor mooie beelden zorgde. De chauffeur laveerde ondertussen tussen de koeien door. In een dorpje voor Kizimkazi werden we staande gehouden door een agent. Er werden wat woorden Swahili gewisseld en heimelijk verwisselden wat bankbiljetten van eigenaar.
Om 7:00 waren we bij de boten, nu ja een sloep was er groot bij. Vlug maskers, snorkels en vinnen passen en dan op weg. Inmiddels bleek een hele vloot actief te zijn die op een dusdanige wijze de dolfijnen (2) aan het opjagen was dat wij de buik snel vol hadden. Onze "kapitein" gelukkig ook dus die ging naar een rustiger stuk waar helaas geen dolfijnen waren. Op de terugweg hebben we op een stuk koraal kunnen snorkelen. Helaas niet langer dan een kwartier. Maar wel al met al vele koraalvissen gezien! Ook de kleine dames hebben even in het water gelegen, ook vissen gezien maar vonden het toch wel een beetje eng.
Eenmaal weer aan land gebben we ontbeten met chiappatti, gebakken ei en fruit. Daarna nog lekker op het strand gewandeld waar we in de poelen nog een zeester tegen kwamen en diverse visjes en schelpdieren.
En natuurlijk nog diverse vissers gezien.
Daarna terug naar Kimzikazi dat blijkt uit twee delen te bestaan. We krijgen een gids mee uit het dorpje. Hij laat ons het dagelijks leven zien en ontmoeten zijn vader die in 2011 in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk is geweest. Hij wil heel graag samen met ons op de foto. Het was een mooie belevenis. We zien diverse producten die ze verbouwen, eerst voor eigen gebruik en wat overblijft wordt op de markt verkocht.
Vervolgens gaan we naar het tweede deel van het dorp waar de oudste moskee van Oost-Afrika staat. Het duurde even voordat de imam gevonden was maar daarna mochten we bedekt door onze badlakens een blik binnen werpen. Het zag er inderdaad authentiek uit, met koraan teksten in het Arabisch en Kuffic.
Onderweg komen we diverse kinderen tegen die ons aanspreken. We hebben inmiddels ook dorst gekregen en bij een lokale winkel kopen we frisdrank voor 3000 shilling. Das 1.50 voor vijf flesjes drinken ....
We bezoeken nog een grot en gaan daarna naar ons huis terug. We geven een agent een lift (toch beter dan een geldbedrag) en doen nog even wat inkopen bij de supaduka (de enige zelfbedieningswinkel in de buurt met een assortiment dat kleiner is dan de gemiddelde srv wagen van vroeger.
Daarna kijken we een filmpje en nemen een duik in het zwembad. Ali komt de excursie afrekenen en we bespreken nog even wat we woensdag willen gaan doen in Stonetown. Morgen komt hij terug met de offerte ...
Dan halen we bloem voor de chiapattis. De dames zijn ze inmiddels aan het bakken. Ben benieuwd hoe ze smaken!
Ze smaakte dus heeeeeel erg lekker. Gaan we dus vaker doen en dan ook met verse ananas toe.... Mmm!!