Nog een keer Tarangire, dan de Masai en Lake Manya - Reisverslag uit Mto wa Mbu, Tanzania van Wilmar & Annemieke Ceton - WaarBenJij.nu Nog een keer Tarangire, dan de Masai en Lake Manya - Reisverslag uit Mto wa Mbu, Tanzania van Wilmar & Annemieke Ceton - WaarBenJij.nu

Nog een keer Tarangire, dan de Masai en Lake Manya

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Wilmar & Annemieke

02 Augustus 2014 | Tanzania, Mto wa Mbu

Vanmorgen ging de wekker heel voeg, al om 6 uur!!! Om kwart over 7, na weer een heerlijk ontbijt, zijn we klaar om te vertrekken. We gaan vanmorgen nog een keer het Tarangirepark in. Vrijwel direct komen we de buffels tegen. Daarna de gier, flink wat maraboes en een hele troep apen. Evarest is nog steeds op zoek naar leeuwen. Opeens hoort hij via de mobilofoon dat waar we even daarvoor naar badende olifanten hebben staan kijken nu een leeuw gesignaleerd is. De wagen wordt gedraaid en in volle vaart gaan we er naartoe terug. Er staat al een hele ris landrovers op een rij. Na wat zoeken zien we inderdaad aardig ver weg aan de andere kant van het water een leeuwin naast een struik liggen. Na een paar minuten staat ze op en verdwijnt achter de struiken. We wachten nog even maar ze vertoont zich niet meer. Ineens gaat Evarest naar achter en laat weten dat er achter ons nog een leeuwin gezien is. En jawel, tot onze grote verbazing loopt ze dan parmantig voor ons uit en gaat even verderop op een rots zitten. We kunnen haar goed bewonderen zo. Ook zij houdt het na een poosje gezien en gaat verder. We kunnen haar een stukje volgen. Ook zij verdwijnt dan toch weer uit het zicht (wij mogen niet van de paden af...) maar uiteindelijk ziet Milou haar weer. Ze is het water overgestoken en gaar daar weer op een rots zitten. Er staat aan onze kant een olifant die haar ook gezien heeft en die twee gaan een soort van mentale strijd aan die de olifant wint. De leeuwin druipt af . We rijden weer wat verder omdat we haar niet meer zien. En dan krijgt Ynke haar in t vizier. Ze loopt naar een verderop staande boom, springt er in en ze gaat lekker iliggen. Wij zijn ondertussen wel toe aan een lunch en dus rijden we naar een mooie picknickplek. We zijn er net op tijd want na ons komt er een hele lading safarigangers om te lunchen. Na de lunch vertrekken we richting Lake Manyara. Onderweg stoppen we bij een Masai stam. De toeroperator sponsort hier een school en daar brengen wij een bezoek aan. Omdat het zaterdag is zijn de kinderen er niet maar de meester en zijn assistent, beide Masai, laten ons de school zien. De meester is begonnen met lesgeven onder een boom, later kwam er een afdakje en sinds 6 jaar staat er een lokaal. Hier krijgen kinderen van 3 tot 9 jaar les in Swahili, Engels en rekenen. Als ze daarna doorleren moeten ze naar een schooltje 13 kilometer verderop. Maar er wordt een lokaal bijgebouwd dus hopelijk kunnen de kinderen vanaf 9 ook snel hier naar school. We brengen ook een bezoek aan het dorpje. We mogen in een huisje kijken. Hier woont 1 vrouw van het stamhoofd met haar kinderen. Het is heel klein en donker. Onvoorstelbaar dat mensen anno 2014 nog zo leven maar ondertussen wel mobiel bereikbaar zijn! Als we buiten komen krijgen we allemaal Masai sieraden om en moeten we meedansen met een soort van welkomsdans. Jindy vindt het helemaal niks. Ze zijn ook wel opdringerig.... Als de dans afgelopen is en we alle sieraden terug gegeven hebben kunnen we de zelfgemaakte spullen ook kopen. Niet goedkoop maar wel echt Masai! Na dit bezoek rijden we door naar Nsya lodge. Dit is een heel andere lodge dan waar we net vandaan komen. Echt Afrikaans! Na een lekkere douche gaan we eten. We zitten met nog 3 andere gasten in een grote eetruimte. Na het eten krijgen we een prive dansvoorstelling van wel 20 Masai! Dan nog een kopje koffie en thee en dan gaan we naar os huisje om de bedden uit te proberen. We zijn allemaal moe van de lange dag!